פרופיל הכיתות:

בבית הספר "היובל" לומדות 4 כתות תקשורת.

כיתות התקשורת מאכלסות ילדים על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד בינוני נמוך.

בכיתות אלו 2 מורות , 2 תומכות למידה וצוות פרא רפואי הכולל: מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת ומטפלת רגשית. כמו כן בכיתה פסיכולוגיות המלוות את הכיתה בהדרכה, מנתחת התנהגות ומומחית תחום אוטיזם מטעם המת"יא.

התנהלות ולמידה בכיתת התקשורת:

בכיתות התקשורת קיימת מערכת שעות שעורים מובנית ומותאמת לילדי כל כיתה. בחלקם שעורי כיתה (נושא, קריאה, חשבון, כישורי חיים…), שעורים מקצועיים (אומנות, מוסיקה…), פרויקטים שונים של שילוב ושעורים פרטניים. כבכל מסגרת של חינוך מיוחד תל"א (תוכנית לימודים אישית) נקבעת לכל ילד בהתאם לתהליכי הערכה בתחילת השנה ומעודכנת לאורכה. זאת בשיתוף פעולה ודיאלוג אמיתי של הצוות החינוכי, הצוות הפרא רפואי וההורים. מטרות הלמידה והטיפול לאורך כל היום בכיתה מתייחסות לתחומי התקשורת, העצמאות, הלמידה האקדמאית, ההתנהגותית, החברתית והרגשית של כל ילד ושל כל הכיתה בכללותה. דרכי העבודה מותאמים לילדים עם לקות תקשורתית במיקצועיות רבה.

השילוב:

כיתות התקשורת מהוות חלק בלתי נפרד מקהילת בית הספר. הפעילויות המשותפות נעשות מתוך תפיסת עולם המאמינה בשילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים בקהילה והתאמת התנאים השונים לצורך קידומם של ילדי הכיתות המיוחדות.

פעילויות משותפות נעשות בתוך יום הלימודים ואף בשעות אחר הצהריים ובחופשים, לעיתים קרובות ביוזמת ההורים (ועדי ההורים כוללים את נציג כיתת התקשורת באותה שכבה וארגון הפעילות מותאם ונבנה להנאת כלל הילדים ועל פי יכולתם).

בבית הספר מתקיימים שיעורים בהם מתרחש שילוב ו/או שילוב הפוך המסיעים לילדינו לפתח מיומנויות וכישורי חיים לצד תחושת שייכות כחלק מקהילה תומכת.

צוות המורות מתאים את תכני השיעור והמטלות ליכולתם של ילדינו ואנו לוקחות חלק פעיל בכל פעילויות השכבה.

מורות בית הספר , המלמדות בכיתת הגדולות (לדוג' מורה לספורט, אומנות, אנגלית, מוסיקה) מלמדות גם בכיתות התקשורת, דבר המעצים את תחושת השייכות ואת תפיסת העולם שמורה המלמדת בבית הספר מלמדת בכל כיתה שהיא , ללא יוצא דופן. המורות המקצועיות הודרכו בתחום התקשורת ובסיוע מחנכות הכיתה מתאימות בהצלחה את דרכי ההוראה לילדי הכיתה.

שילובם של הילדים על הספקטרום האוטיסטי בתוך בית הספר מעצים ומפתח את כלל הילדים. תרומת השילוב לילדים המיוחדים עצומה בחשיפתם אל ילדי בית הספר ולפיכך בפיתוח מיומנויות תקשורתיות וחברתיות. ויתרה מכך, ילדי הכיתות הגדולות נתרמים מהקשר שנוצר עם ילדי כיתות התקשורת, בפרויקטים השונים של השילוב והחונכות. הם מדברים על מסוגלות, הנאה מהנתינה וקבלה משמעותית. אנו חווים את פתיחותם אל השונה והאחר והחשוב מכל את קבלת הילד השונה כפי שהוא, כמו שהוא.

המודל הקיים בבית סיפרנו של שילוב כיתות תקשורת בתפקוד בינוני נמוך אינו מובן מאליו וייחודי בנוף החינוכי. המודל הקיים פעיל ומתפתח מזה כמה שנים ואנו עדים ליתרונות של מודל זה בקהילה השלימה ונרגשים ממפגשים אלו כל פעם מחדש.

הגדרות כלליות כניסה למערכת